Edmodo/Xarxes socials

A aquesta nova entrada hem parlat sobre les xarxes socials, per començar a xerrar d'elles començarem dient que son una comunitat d'internautes units per algun interès comú que es relacionen i comparteixen i intercanvien informació a través d'una plataforma virtual. 
Existeixen diferents tipus de xarxes socials:
  • de publicació
  • de seguiment
  • d'activitat social
  • de col·laboració
Segons la seva aplicació educativa podem diferenciar dos tipus:
  • Verticals: Estan concebudes sobre la base d'un eix temàtic agregador. El seu objectiu és el de congregar entorn d'una temàtica definida a un col·lectiu concret. 
     
  • Horizontals: Són aquelles dirigides a tot tipus d'usuari i sense una temàtica definida. Es basen en una estructura de cel·les permetent l'entrada i participació lliure i genèrica sense una fi definida, diferent del de generar massa. Els exemples més representatius del sector són Facebook, Orkut, Identi.ca, Twitter.
Per utilitzar les xarxes socials correctament hem de seguir unes pautes:

1. Formació

Cal aprendre a gestionar contactes i a publicar tota mena de continguts a les xarxes. Saber què hi podem publicar, el temps que hi perdurarà i disposar de l'autorització de terceres persones que apareguin a les imatges, per exemple. I, a més, hem de conèixer que algunes xarxes són especialment intrusives amb els drets d'explotació de tot el que s'hi publica.

2. Regulació i responsabilitat

Cal completar la regulació dels usos específics escaients per preservar les dades personals. De manera complementària, les persones usuàries de les xarxes socials han d'assumir les responsabilitats inherents al mitjà (Internet). Per exemple, etiquetar fotografies d'una tercera persona sense el seu consentiment vulnera el dret a la pròpia imatge.

3. Identificació

Es recomana la identificació dels usuaris per evitar l'anonimat a les xarxes socials .

 

Ara que ja hem fet una petita introducció del que son les xarxes socials, quins tipus existeixen i quines son les pautes a seguir per utilitzar-les, xerrarem sobre les xarxes socials educative, en especial EDMODO que és la que hem utilitzat al taller de TIC.
Les xarxes socials educatives possibiliten integrar ambients educatius a partir del centre, del ple com a concepte pedagògic... amplifiquen espais paral·lels de comunicació, apropen el mestre-alumne, serveix per coordinar i treballar en grup, possibiliten desenvolupar la competència digital i la construcció de la identitat pròpia. 
Per descobrir quines eren les ventatges i desventatges de les xarxes socials dins l'educació se va fer un debat realitzat a través de la plataforma twitter i etiquetat amb el hastag #edubate. A continuació vos citaré quines varen ser les conclusions d'aquest debat:
NEGATIU

-Protegir dels perills. Article: ciberbulling, sexting, grooming (adulto hacia un niño), suplantació d'identitat. Pàgines amb perills.

- XS perillores: escolars vs socials- Video XS documental Jordi evole.

- Informacio que pot ser falsa.

- Professors s'han de formar pero no hi ha recursos per part de l'escola (debat)

- Poden causar adiccio

- Nomes emprant-les des de petits podriem usarles de manera correcta (DOCENTE)

- TIC vida sedentaria i no promou exercici fisic

- no todos disponen ordenador en casa

- estar al dia del que passa amb tot

- XS no aptes per primaria, i mes si els pares no ho supervisen

- interaccions socials en persona millor.VS gracies XS en qualsevol moment i amb gent de qualsevol lloc.

 

POSITIU

+ Deixen de banda lo tradicional

+Tecnologia en el mon actual primordia: l’escola com eina de formació ha de renovarse

+tecnologia com a producte no, com a metodologia

+informar-nos de diferents tipus d'opinions i axi desenvolupar una opinio critica

+ Ja que es un element habitual al mon dels nostres alumnes: potenciarlo.

+Facebook: crear grups a nivell de classe, compartir apunts o grups de treball reduits

+Red social: Edmodo

+NT nous aprenentatges i noves formes de representacio

+enriquidores si estan encaminades i guiades correctament

+XS enriqueixen proces E-A

+afavoreix contacte entre alumne i docent

 
 
 

Què és EDMODO ?

És una plataforma social educativa gratuïta que permet la comunicació entre els alumnes i els professors en un entorn tancat i privat a manera de microblogging. Serveix perquè el teu, juntament amb els teus companys i mestres, puguis lliurar treballs i participis en classe o a casa. Està disponible per iOS i Android.
El nostre objectiu principal a l'hora de crear edmodo ha estat enfortir les capacitats de les institucions educatives per fer una utilització efectiva i rellevant de les Tics en l'ensenyament ja que tenin idea del que és una xarxa social educativa però en la pràctica no les sabem utilitzar.
 

AVANTATGES I DESVENTATGES

 
Avantatges
  • És gratuïta.
  • Té una àmplia varietat d'idiomes
  • No requereix obligatòriament el mail dels alumnes, la qual cosa permet que es registrin menors de 13 anys.
  • No és oberta al públic ja que no permet l'ingrés a convidats sense registre.
  • Brinda un entorn intuïtiu i amigable.
  • Permet convidar als familiars dels alumnes a acompanyar el procés d'aprenentatge.
  • Emula una classe a distància per a alumnes que no poden assistir presencialment a classe per un lapse determinat.
  • No presenta opcions pagues millorades (compte Premium)
  • Està en constant millora.
  • Els docents administradors poden blanquejar la clau dels alumnes del seu grup, en cas d'oblit.
 
Desavantatges
  • No posseeix xat.
  • No es poden comunicar els alumnes entre si en forma directa per missatge privat.
  • No visualitza els usuaris en línia.
  • No es pot mirar la informació que es publiqui en el mur dels grups.

 

A continuació podreu clickar damunt el vídeo per entendre millor la funcionalitat de EDMODO:

TALLER EDMODO 

Cotingut de tot el que haviem de fer din el taller de edmodo:
  1. Crear un compte a Edmodo com a professor (https://www.edmodo.com)
  2. Crear un grup de classe amb les característiques dels alumnes (nivell educatiu, dimensions i descripció del grup) i àrea a què anaven dirigits els recursos.
  3. Anar a la Biblioteca i crear una carpeta amb permisos per al grup classe creat on s'hauran de pujar tots els materials creats prèviament o enllaços on estan publicats.
  4. Organitzar les activitats educatives associades als materials de la carpeta de la Biblioteca dins de l'entorn social d'Edmodo:
    1. Crear tasques per cada activitat educativa proposada.
    2. Crear com a mínim una prova d'acord amb els objectius proposats.
    3. Configurar recordatoris per tasques i altres anuncis.
  1. Crear un compte a Edmodo com a alumne accedint amb el codi de grup classe creat abans per comprovar com ho veu l'alumne i anar fent proves de les activitats.
Per a que pogue entrar i veure el que hem fet heu d'entrar amb el següent codi:
 

EXPERiÈNCIES DINS L'AULA

Cercant per la xarxa experiències sobre mestres que ja han integrat EDMODO dins les seves aules, he trobat aquesta pàgina web revistacaparra.juntaextremadura.net/11/archivos/04.pdf on s'hi troba una revista que parla sobre innovacions educatives dins infantil i primària.

En concret parlem sobre la utilització a una aula de sisé de primària de Càceres on els nins i els mestres estn encantats d'utilitzar aquesta xarxa. La mestra exposa que:

"És una forma de treballar diferent, innovadora i motivadora per als alumnes/as. A més està basada en el treball col·laboratiu, cada mestre aporta continguts de la seva assignatura, per la qual cosa no suposa una càrrega per a ningú. És flexible, cada mestre fa les seves aportacions sobre els 

continguts que més li interessen o sobre els quals està treballant. I el millor, no hi ha horaris per fer-ho, pot ser quan millor ens venja."

 

 

 

REFLEXIÓ

Després de tot el que he pogut comentar anteriorment sobre les xarxes socials i més concretament EDMODO he de dir que no coneixia aquesta plataforma, i ara que la conec la trob molt interessant per utilitzar dins l'aula i a més integrar cada dia un poc més les tics dins l'educació, i fer que formin part del nostre dia a dia.
 
Com he pogut veure son moltes les ventatges i poques les desventatges. Les utilitats d'aquesta xarxa son infinites i molt útils per a l'educació.
És una Xarxa Social idònia per a treballar amb els alumnes dels nivells de primària. Permet el control dels alumnes i que no tan sols formin part del grups les persones que el professor desitja. Permet posar i penjar tasques, enviar correus, pujar documents, vídeos, arxius, realitzar exàmens, corregir-los, posar notes, comunicació entre alumnes i entre alumnes-professor, fer activitats...

 

En definitiva sempre que tenguem l'oportunitat d'integrar les tics dins l'educació i sobre tot dins l'aula ho hem de fer, no podem perdre l'oportunitat d'avançar dins un camp amb infinitat de posibilitats.